verslag 3 - Reisverslag uit Iganga, Oeganda van Lisa & Maureen Huurdeman, van den Berg - WaarBenJij.nu verslag 3 - Reisverslag uit Iganga, Oeganda van Lisa & Maureen Huurdeman, van den Berg - WaarBenJij.nu

verslag 3

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Maureen

28 September 2012 | Oeganda, Iganga

Lieve Volgers.
Dit bericht moest vorige week al geplaatst worden. wegens het internet konden we hem maar niet plaatsen. dus bij deze;)

Het uitstapje naar Suzan was leuk. We hebben een rondleiding gehad en hebben gezellig bij haar thuis heel wat afgekletst en tips gekregen. Wat een bewondering hebben wij voor die vrouw!
Het vergt veel tijd en energie om zo in dit land je eigen project op te zetten.
Die middag werden wij bij een Nederlands tentje afgezet. Wat was dat even fijn. We hebben Kipnuggets gegeten, een muffin en tortilla chips. Dat vulde goed.

Nou zijn jullie benieuwd hoe onze meeste dagen eruit zien.
's morgens worden we wakker en eten we zelf een broodje en wassen ons in de douche. (Met KOUD water). Daarna gaan we naar buiten en zoeken we de kinderen op. We doen een activiteit, zingen en knuffelen met de kinderen. rond half 1 is het etenstijd voor de kinderen. Zij eten meestal Pocho (Witplakkerig maisbloem.)en bruine bonen.
De kinderen gaan dan zelf naar de douche en we helpen ze waar het nodig is. Er zijn 3 slaapkamers waar de kinderen slapen.
Dan gaan wij lunchen bij de zusters. De maaltijden varieren tussen pasta,rijst,aardappelen en fruit. Groente eten we niet zo veel.
Na de lunch gaan wij wat voor onszelf doen. Als de kinderen wakker zijn gaan we weer een activiteit doen en knuffelen. Ook proberen we zoveel mogelijk de kinderen en de zorgmoeders iets aan te leren.
Dit vergt veel tijd.
Rond 6 uur gaan de kinderen weer eten. en douchen en naar bed.
Zo af en toe nemen wij een kindje/kindjes mee in ons huisje zodat we hem of haar de volle aandacht kunnen geven. Zo hebben we van de week met Moses en Clair Getekend. Geknuffeld en waterplezier gehad.
Wij eten 's avonds om 8 uur bij de zusters en kletsen dan wat of kijken tv.

Zo zien de meeste dagen eruit.

Ook hebben wij al heel wat huisdieren. Zo hebben we een huismuis. salamanders. Mierenfanfares van duizenden in een korps, spinnen en kakkerlakken. Erg gezellig:)

Met sommige kinderen krijgen we veel contact en leren ze nederlandse liedjes aan. De meeste kinderen kunnen Engels spreken. Op de scholen kunnen wij niet helpen. helaas. wel kunnen we meekijken.
Sommige kinderen zijn echt Banjers. Zo is er 1 meisje die veel kattekwaad uithaald. Zo heeft dat meisje eergisteren in een medicijnflesje geplast en het over een gezichtje van een babytje gegooid. Dat vonden wij niet ok en hebben dat meisje goed en rustig uitgelegd waarom ze dat niet kon doen. Ook zijn we naar de zorgmoeders gegaan en hebben we dit gemeld. Maar helaas komt het niet over. De normen en waarden liggen hier heel anders.

Morgen gaan we naar een Baptisten gemeente bij Jinja in de buurt. Dit is de kerk waar Suzan ook naartoe gaat. We zijn benieuwd.
De vorige kerk waar we geweest waren was een wat minder succes:).

Binnekort meer!

Veel Liefs vanuit Uganda! xx

• 28 September 2012 - 11:40

Jacoline:

Hoi Lisa en maureen,
    Wat mooi om allemaal te lezen zeg!!
    Wat zullen de kindertjes veel liefde krijgen v jullie.
    Liefs jacoline xxxxxx

• 28 September 2012 - 13:29

Renate:

Hallo Maureen en Lisa,

Als eerste wil ik zeggen, dat jullie kanjers zijn !
    Ga er maar aan staan... wat jullie doen.
    Veel liefde geven aan de kinderen is het aller belangrijkste, en dat doen jullie nu.

Maureen... je vader maakt zich af en toe grote zorgen om jullie, maar wij horen en lezen dat
    jullie redelijk je draai gevonden hebben.

Ga door met het goede werk ! en doe geen gekke dingen !
    Heel veel liefs van mij voor jullie,
    en een giga dikke kus van je vader !

Renate

• 28 September 2012 - 16:49

Riaenoosten:

hoi lisa en maureen,
    sterkte met al jullie belevenissen !
    al dat ongedierte zal wel niet zo prettig zijn !
    geniet van jullie tijd daar !
    groetjes

• 28 September 2012 - 20:01

Hennie Van Doorn:

Hoi Lisa en Maureen,
    Ik heb niet veel nieuws dit keer.
    Dus doe ik jullie alleen de groeten!!!
    En een dikke kus, ook veel plezier verder.
    Kus, Hennie

• 30 September 2012 - 20:02

Anna Duiveman:

Hoi Mau en Lies,

Ik vind het toch leuk om te horen dat jullie daar al zo jullie weg hebben gevonden. De kindjes leven bij de dag en vinden het te gek die speciale aandacht. Goed onderhandelen over de prijs als je wat koopt of onderneemt ze proberen toch de hoogste prijs te krijgen van de buitenlanders. Straks als jullie weer in Nederland zijn beleef je het nog intenser omdat dan alle herinneringen boven komen. Geniet van de cultuur en de mensen daar. Spreek jullie gauw. Kusjes Anna

• 30 September 2012 - 20:02

Anna Duiveman:

Hoi Mau en Lies,

• 30 September 2012 - 23:08

Aniek:

Hee meiden!

Net even al jullie verslagen gelezen, super leuk om te zien!
    Had al een paar keer aan jullie gedacht, en hoe jullie het zouden hebben.
    Maar inderdaad, wat een verschil met hier he. Vast nog wel even wennen of niet?
    Gaat zeker ook nog wel even duren..maar komt helemaal goed.
    In ieder geval, super goed wat jullie doen, en geniet maar van alles wat jullie zien en meemaken, 3 maanden gaan echt zo voorbij!

xx vanuit Kampen!